Uppresan Abisko Norge Masugnsbyn Hemresan Blommor Fåglar Startsidan Borbird

”Drömresan” mot Norr

Lapporteni midnattssol

Midsommarafton.

Beräknad avfärd från Mollagatan var 07.00 och faktiskt – 7.05 var vi färdiga – trodde jag. Efter 300 m vände vi. Berits solglasögon? Nåja, efter mycket letande hittades de i en väska i bilen. Förmodligen blev de sura på oss, för de följde inte med hem igen. Mer om det ev. senare.

Underbart väder och vi hade sett fram mot, drömt om och planerat det här resa länge. Det var ju inget drag, så vi körde lugnt och bensinsnålt.

Vid Herrbeta tog vi första fikapausen och glassen. Fortsatte till Norrtälje, där Ragnar och Siv bjöd på fin gemenskap och god midsommarlunch, med lax, sill, potatis m.m. och till efterrätt jordgubbar och grädde.

Vi körde vidare mot Gävle och tog lite småvägar dit. Vi kom dock in på den större vägen varför vi vände mitt på vägen. Efter ett par hundra meter blev vi upphunna av en mc-polis, som tutade och blinkade. De hade poliskontroll på den stora vägen och trodde att vi smet när vi vände!!! Festligt, men han tyckte i alla fall att det blev en liten pulshöjare.

Vi kom fram till Gävle STF i Engeltofta vid 19-tiden efter drygt 66 mil. Fick flera SMS-hälsningar under dagen. Trevligt.

Midsommardag

Vaknade till regn. Frukost och kom iväg före ½-9. Vädret blev bättre. Körde lugnt och letade efter bil nr 736. Efter 123 mil från Borås fick jag den. Hade nästan gett upp. Passerade en massa städer innan vi kom till Skellefteå, där STF kampar ihop med Kyrkan och Stiftsgården. Hörde en Rosenfink i närheten och gick ut och letade vid kyrkogården. Så småningom upptäckte jag den, men då hade den förvandlats till en Rödvingetrast!! Märkligt, men det stod även i boken att den kan låta som en rosenfink. Alltid lär man sig något nytt.

Åkte ut till Rönnskärsverken och Skelleftehamn, men då kom en störtskur, som gjorde att vi åkte hem och la´  oss och läste.

26/6

En underbar morgon. Tog det lugnt. Vi satt ute i trädgården och drack morgonkaffe innan vi gav oss iväg. En älg betade på ett hygge. Första rasten blev vid en liten sjö, som visade sig vara en fin fågelsjö med t.o.m. ett torn 100 m från parkeringen, Harrbäcken.  Det kallas service!

Förutom kaffe och smörgåsar bjöds här på fiskgjuse, silvertärnor, salskrakar, bläsänder, vigg och knipor.

Passerade Piteå, Luleå och vid Kalix tog vi av mot Överkalix. I efterhand insåg vi att vi skulle åkt vidare på Haparanda och där följt Tornedalen upp. Till Tornedalen kom vi nu via Övertorneå och även därifrån åkte vi genom ett sommarfagert landskap till Pajala.

Vi hade i stort sett fint väder hela dagen. I Pajala åkte vi fel först men kom så småningom fram till campingen, där vi fick vår stuga. Åkte på kvällen runt i samhället och tittade på villor och de vackra omgivningarna.

27/6

Drog igång tidigt och åkte mot Karesuando genom ett ganska enformigt och tråkigt landskap. I K gick vi in på ett fik invid Gränsbron och tog en kopp kaffe. Hyfsat väder. I Vittangi kom det lite regn varför jag bara tog ett kort på kyrkan, till min samling ”kyrkor jag ej besökt”.

I Jukkasjärvi besökte vi däremot kyrkan och tittade på Bror Hjorts altartavla om Lastaedius. Tyvärr bommade jag korten på den och fick inifrån bara en bild på orgeln, men även den var vacker.

Väl framme i Abisko tog vi in på STF, fick kontakt med Bengt och Carina, vilka redan rekat efter Nordsångaren (huvudmålet för resan), dock utan positivt resultat.

Vi stack direkt till Björkliden, varifrån den rapporterats senast. Som vanligt i år blev en dip. På vägen såg vi dock en jaktfalk. Alltid något. Middagen bestod av skinkpaj.

På natten var Bengt o jag ute igen – ny dip beträffande Nordsångaren. Däremot morkulla, blåhake, 2 st. hökuggleungar och en underbar vy över Lapporten i midnattssol.

28/6

Sov ganska länge – 7.30. Åt frukost och handlade innan vi tillsammans med B o C tog linbanan upp på Njuolla. Kallt och blåsigt, men härligt. Det bästa var att Berit kunde vara med och få se de underbara fjällväxterna, fjäll-glim, -viol, -sippa, -gröna, kantljung, krypljung och framförallt Lapsk alpros (ny för oss båda). För att inte tala om den fantastiska utsikten över Torne träsk, Lapporten och den övriga fjällvärlden. Kanon!

Men någon fjällripa blev det inte, ”bara” ljungpipare. Berit satt inne i serveringen och njöt av utsikten och trevligt sällskap.

Nedfärden blev lite dramatisk, då liftstolen inte stannade utan fortsatte en bit, vilket fick till följd att Berit föll omkull och hamnade på rygg. Det hela gick dock ganska bra, men Lennart, killen vid linbanan, blev givetvis orolig och uppsökte underkvällen Berit och frågade hur det gått. Vi fick som plåster på såren matkuponger, vilka vi utnyttjade sista morgonens frukost.

På kvällen och natten var vi åter ute efter Nordsångaren – dip igen!

29/6

Berit var inte avskräckt för linbanan, utan nästa förmiddag åkte vi upp på Njuolla igen – denna dag i strålande solsken. Vilken dag vi fick! Berit satt ute och solade och läste medan jag drog bort till sjön och fick fina bilder på Fjällripa och Fjällabb.

Efter en god tacomiddag, som Carina o Bengt bjöd på, gjorde Bengt o jag ett nytt försök att få höra Nordsångaren och återigen gäckade den oss. Nu var det ju ändå varmt och gott, så den borde ha vaknat till liv, men icke – bara myggen. Midnattssolen var dock vacker. I säng kl. 02.15

30/6

STF bjöd som nämnts på gedigen bufféfrukost. Passade bra innan vi skulle åka vidare mot Norge och Lofoten. Åkte först och handlade (det är ju så dyrt i Norge). Utanför Stormarknaden stötte vi på en f.d. arbetskamrat till Berit. Världen är ganska liten ändå. Hennes man gick dessutom och spelade piano för Jan-Olof, så det fanns fler anknytningar.

I absolut kanonväder åkte vi så mot Lofoten. Tips från Bengt förde oss till Nykvåg, där vi fick hyra en ”Rorbur” (hytte vid havet). Vilken tur! Eget hus, egen brygga vid hamnen, ”eget” fågelberg med 1000-tals krykjor bakom huset och ovanför oss svävade havsörnar gång på gång. Vi blev nästan i extas när vi såg det. Kan man ha sådan tur? undrade vi.

Fram med tub och kamera, ut på bryggan och fota och filma!

På kvällen (natten) åkte vi till Hovden några km från Nykvåg och tittade på midnattssolen. Inte ett moln, så det var strålande sol hela natten, dock ganska kallt och lite blåsigt.

Före midnatt fick jag SMS från John A. han hade varit i Kalmar och sett Amurfalk. Jag hade aldrig hört talas om den, men det lär väl bli årets tyngsta art i Sverige. C-G bommade en Kohäger i Lund med 15 min. men åkte och fick som tur var falken. Jag blev utan båda, men hade i gengäld fått oförglömliga minnen.

1/7

John ringde och väckte mig 6.55 och berättade om falken. Ute väntade ännu en strålande dag. Jag letade mig med visst besvär fram till en bra obsplats mot Fågelön utanför. Fåren var något närgångna. Utanför ön låg 1000-tals alkor, i huvudsak Lunnefåglar. Ovanför svävade 4 havsörnar och flera korpar. Härligt.

Efter frukost på bryggan åkte vi runt på ön. fantastiska vyer överallt och vi såg ända ner till Lofotens södra del.

Den här natten var vi inte ute! Första sovnatten för min del sedan vi kom till Abisko.

2/7

Städade och åkte, efter en sista, lite vemodig blick, mot fågelberget och örnarna. Fortfarande klarblå himmel.

-Åh, ta kort! ropade Berit med jämna mellanrum. Och visst! Norge är vad Åke A skulle säga, onödigt vackert. Man skulle vilja stanna och omfamna alltsammans för att behålla det inom sig. Låta tiden stå stilla. Då är det bra med kort. En del av upplevelserna följer i alla fall med.

Några mil från Riksgränsen, ringde C-G: - Nordsångaren larmad i Abisko. Jag fick koden och kollade plats och rapportör. ”Linbanan, 6-7 stolpparen.

Berit tyckte att farten plötsligt ökade. Hon hade rätt. Framme vid Linbanan hoppade jag i stövlarna och hastade i väg upp. Puh!! Tunn luft!. Mötte rapportören, som berättade att Johan F och en till satt och lyssnade efter fågeln, som tystnat för c:a 50 min. sedan. Nej! Typiskt! Ännu en dip!?

Vi gick in under linbanan och efter ½-timmes lyssnande hördes plötsligt Nordsångaren igen!

ÄNTLIGEN! X! Årets första. Jag skickade ut det på BoX-larmet och ringde John, så att han också fick höra den.

På vägen ner mötte vi Bengt med hets i blicken, sedan fler skådare. Dessa väntade i backen i 4 timmar utan att få höra fågeln.

Ordnade rum på Björkliden. På natten följde jag med Bengt upp igen för att lyssna. Och se, efter visst besvär fick även Bengt sitt efterlängtade och välförtjänta X. Samma plats som tidigare.

På hemvägen sökte vi efter Lappfelan och hittade även den, två ex. Fotade den kl. 2.15 i midnattssolens ljus. Häftigt. Till sängs kl 3. Nu var det ny dag.

3/7

Städade och kom iväg hyfsat tidigt. Svednerts sov fortfarande. Hade fått tips om Lappmes utanför Jukkasjärvi. Åkte dit men hittade bara mygg och bromsar + en Pärluggla, som poppade.

Göteborgarna kom också dit, men det blev ändå ingen mes, så vi åkte vidare mot Vittangi. Fikade vid Kyrksjön, där det fanns Snatterand och framförallt Smalnäbbad simsnäppa (hade fått tips av Kent-Ove, som jag träffat i Abisko tillsammans med Claes E. 14 simsnäppor räknade jag till och fotade någon av dem.

Sedan var det dags för ett av huvudmålen för vår resa. Masugnsbyn. Hur skulle det bli? Viss spänning kände vi båda.

Vi möttes på gårdsplanen av 3 barnbarn, Linnéa, Sebastian och Simon, vilka skulle visa sig vara 3 glada, vilda och mycket mysiga ungar. Sedan kom Maj och Reino och hälsade oss välkomna. Logi hade de ordnat via en husvagn.

Middagen var utsökt. Älgkalvstek, potatisgratäng, grönsaker och hjortronkaka med grädde till efterrätt!

På kvällen träffade Reino och jag Andreas Livbom + en skådare till. Efter besök vid Kanjonen och Dolomiterkalkbrottet följde de med hem till Stålnackes och fick middag. En trevlig kväll.

4/7

Åkte till Kanjonen kl 6 och gick ner för trappan för att leta efter polargullpudra. Hittade ingen men det var häftigt och vackert därnere ändå. När jag gick däruppe längs kanten kom två pilgrimsfalkar och kollade vad jag var för en figur. Sedan satte de sig på hyfsat fotoavstånd i var sin grantopp. Tack för det!

Dagen blev varm! 33 grader som mest. Och massor av otrevliga flygfän. Jag satt och läste för barnen, vilket var poppis.

Vi besökte kyrkan för att titta på deras fantastiska altartavla. Det var överhuvudtaget en mycket vacker liten kyrka.

Efter en god sillunch åkte vi till deras stuga. Den låg mycket vackert vid Kalixälven. Där provade vi något nytt. Kaffeost. Man lade en speciell ost i kaffet och lät det ligga där tills man druckit upp. Sedan åt man upp ostbitarna. Det gav dock ingen smak åt kaffet och smakade väl inte så mycket heller, men var i alla fall lite ovanligt.

Reino och jag gav oss sedan ut på björnidesjakt och efter en del travande över myrmarker kom vi så småningom fram till idet. Det var några år sedan det användes, men kändes ändå lite häftigt. Runt om fanns också klösmärken av ungarna i träden.

Vi åkte också och tittade på Reinos jaktstuga m.m. Han har stora marker och det var mycket intressant och skojigt att titta på.

Reinos ”Industriområde” var inte dåligt. Här fanns ett helt sågverk, tillverkat av diverse gamla, övergivna maskiner och annat skräp. Hur han fått det att fungera förstår jag inte, men barnbarnens namn ”Åsa-Nisse” passar ganska bra på honom. Han är en riktig Uppfinnar-Jocke. Hans snickarbo´ påminner om Rolfs, men är minst 5 ggr så stor.

Hela vistelsen i Masugnsbyn hos Maj och Reino Stålnacke, blev en underbar fullträff. God och trivsam gemenskap med många skratt och härliga barnbarn. Och mycket gott att äta.

5/7

Åkte före kl. 9 mot Östersund. Varmt. Tur att vi har klimatanläggning i bilen. Lyssnade på Håkan Nessers bok: Kim Novak badade aldrig … Bra att ha med sig en CD-bok när vägen blir lång. Nu kändes det att vi var på väg hem, men – var det inte något speciellt som drog också. ”Dragkänslan” var på gång. Det fanns en Styltsnäppa på Öland. –Stanna kvar, snälla!

Vi gjorde en liten avstickare till Dokkas och hälsade på Artur Leidgren. Han kom och öppnade. Kände naturligtvis inte igen mig från nov –02, men det var roligt i alla fall att träffa den aktiva naturvårdaren igen, nu 94 (95?) år.

Vid en fikarastplats kom Jan A och Birgitta B från Ulricehamn. Återigen – världen är inte så stor. Kenny A ringde för att få uppgifter om Lappfelan. Det slutade med att han bjöd oss att bo hos hans släktingar i Östersund, så kunde vi talas närmare vid där. Perfekt. Kvällsmat och gott logi.

6/7

Åkte från Östersund tidigt till Fjugesta. Besökte Johanna D med släkt i Djura. Mycket trevligt och gott. Kunde därmed också godkänna Markus som lämpligt sällskap.Stannade 2 timmar. Fortsatte och var hos U-B vid 6-tiden. Åt kvällsmiddag och sedan la´ jag mig och sov ett par timmar innan vi åkte igen kl 23.30. Mot Öland – Drag. Snäppan var i skymningen!

7/7

Framme i Beijershamn kl 05. Ett 20-tal skådare var på plats och före kl. 6 hade Styltsnäppan visat sig. Ett bonus-X på resan.

Efter vila och en titt på Hammarby, som stod tomt, åkte vi hem till Borås efter en 110%-ig resa.   560 mil.